Green Island Blog

donderdag 21 november 2013

Piet niet

Maandagochtend 9.30u. bij de koffieautomaat.
- Mogge Hans.
- Mogge Joop. Goed weekend gehad?
- Best man. En jij, nog wat leuks gedaan van het weekend?
- Ja, ik heb als anti-Piet demonstrant de intocht van Sinterklaas bijgewoond!
- Moest jij dan niet naar het voetbal?
- Nee joh, Oranje moest toch voetballen. Dan ligt de competitie stil.
- Hm, dat is wel heel anders, als supporter de boel op stelten zetten of de Sinterklaasintocht?
- Ben ik eens, maar je moet toch wat op zondagmiddag. Thuis verveel ik me maar te pletter als er niet gevoetbald wordt. Toen werd ik gevraagd door Jaap, je weet wel, de voorzitter van de duivenvereniging. Hij vond dat we een statement moesten maken. Nou, prima toch. Als er dan toch niet gevoetbald wordt, dan kan je je net zo goed even hard maken voor de samenleving.
- Uhuh. Heb je Anouk nog gezien?
- Nee. Stiekem had ik haar eigenlijk wel verwacht, na haar tirade in de media. Had ik haar gelijk even een handtekening op mijn shirt laten zetten. Ik had nog speciaal een viltstift meegenomen voor het geval dat.
- Oh, daar heb jij je goeie goed wel voor over?
- Nee man, ik had zo’n anti-Piet shirt aan! Die werden daar gratis verstrekt, door de vereniging die het protest op touw gezet heeft. Ik ben vijf keer terug geweest, ze hadden niks in de gaten. Zelfs toen ik het shirt al droeg, kreeg ik toch telkens weer een nieuwe. Ze hadden op iets meer deelnemers gerekend, denk ik. Maar het werd toch allemaal gesponsord, dus wat maakt het uit? Hoe dan ook, ik kan voorlopig vooruit.
- Voor de komende jaren bedoel je?
- Nee joh, het moet wel gek lopen als er volgens jaar tijdens de intocht weer niet gevoetbald wordt. Ten tweede vond ik dat er maar weinig vermaak georganiseerd was. Je staat daar maar te staan in weer en wind, met je rug naar de stoet. Maar een gratis T-shirtje is nooit weg, toch? Gemakkelijk met vissen, of als de binnenboel weer eens geschilderd moet worden.
- Oh, dus je stond daar dus niet echt uit volle overtuiging?
- Hoho, ik heb Zwarte Piet altijd racistisch gevonden!
- Daar heb ik je anders nooit eerder over gehoord Hans?
- Nee joh, ik was een roepende in de woestijn. Juist daarom vond ik dat ik dit initiatief moest ondersteunen met mijn aanwezigheid. Maatschappelijke bewustwording en zo, snap je?
- Dus je voelde je daar helemaal op je plek als trotse Nederlander?
- Nou, ik voelde me niet altijd even veilig hoor. Ik stond daar dus met een groepje andere demonstranten met mijn rug naar de stoet, maar dat waren allemaal van die blauwe luitjes met van die petjes en die kapuchons. Van die Antillianen en Marokkanen met zo’n dreigende blik, weet je wel. En toen dacht ik nog: het zou me niet verbazen als jullie straks weer op je gestolen scooter stappen en oude vrouwtjes van hun AOW-tje beroven.
- Goedemorgen deze morgen, heren van het goede leven.
- Mogge John, goed weekend gehad kerel?
- Ja joh, ik ben met vrouw en kinderen naar de intocht van Sinterklaas geweest. En daar heb ik toch een paar leuke foto’s van Sint en zijn Pieten kunnen maken jongens!
- Goed man! Mail ze even door naar mij, als je wilt. Dat is wel leuk voor in het clubblad.
- Tuurlijk Hans!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten